Organizatorami Gminnego Konkursu Ortograficznego „I Ty możesz zostać mistrzem ortografii” dla uczniów klas II i III szkół podstawowych z gminy Wiśniowa są nauczycielki kształcenia zintegrowanego: mgr Małgorzata Tęcza, mgr Elżbieta Hart ze Szkoły Podstawowej w Wiśniowej Finał ma chrakter uroczysty z udziałem uczniów, nauczycieli i rodziców
Cele Konkursu
- rozbudzenie potrzeby starannego i poprawnego pisania; - wyrabianie nawyku stosowania reguł ortograficznych; - wdrażanie do systematycznej i planowej pracy; - kształcenie umiejętności współpracy w zespole; - uświadomienie dzieciom, że zabawa i śmiech może być również nauką
Etap finałowy ma charakter uroczysty. 3 osobowe drużyny z każdej szkoły rywalizują pomiędzy sobą w trakcie pełnych humoru zabaw. Najlepsze drużyny otrzymają dyplomy i nagrody. Przebieg: - powitanie uczestników, gości, przedstawienie jury - losowanie numerów grup - inscenizacja w wykonaniu uczniów klasy III a „W królestwie Ortografolandii”
1. Poprawa źle napisanego tekstu – zespoły otrzymują kartki z tekstem, w którym jest 12 błędów ortograficznych. Jury ocenia poprawione błędy. Za każdy znaleziony i dobrze poprawiony błąd przyznaje 1 pkt, za złą poprawę odejmuje 1 pkt. Zespół może otrzymać maksymalnie 12 pkt.
Był pienkny, ciepły dzień. Słonice przygżewało. Dzieci wybrały się na przechackę. Szły drószkom wśrót jażębin, krzaków jerzyn i dzikiej róży. Zawendrowały nad rzekę płynącą w poblirzu lasu. Zmenczone usiadły w cieniu drzew. Tekst poprawny Był piękny, ciepły dzień. Słońce przygrzewało. Dzieci wybrały się na przechadzkę. Szły dróżką wśród jarzębin, krzaków jeżyn i dzikiej róży. Zawędrowały nad rzekę płynącą w pobliżu lasu. Zmęczone usiadły w cieniu drzew.
2. Losowanie trudności ortograficznych: ó, rz. Zespoły otrzymują koperty z wyrazami. Ich zadaniem jest posegregowanie wyrazów do pudełek na wymienne i niewymienne. Koperta zawiera 12 wyrazów. Za każdy poprawnie umieszczony wyraz otrzymują 1 pkt. Maksymalna ilość punktów – 12
Rz Wymienne: rowerzysta dworzec wzgórze gorzki morze rycerz
Niewymienne: nietoperz burza narzekać rzecz wierzba warzywa
ó wymienne: skrót siódmy dół ósmy przyjaciółka pióro
niewymienne: córka płótno różdżka wróbel skrót skóra
3. Rozwiązywanie rebusów. Grupy rozwiązują jeden taki sam rebus. Zespól, który pierwszy poprawnie napisze rozwiązanie otrzymuje 3 pkt, drugi -2 pkt, trzeci 1 - pkt. 4. Tworzenie rebusów – Zespoły losują wyrazy do których rysują rebusy. Jury ocenia pomysłowość, staranność, poprawność wykonania. Przyznaje od 1 – 3 pkt. 5. Rozwiązywanie krzyżówki. Zespoły otrzymują takie same krzyżówki. Rozwiązują na czas. Jury sprawdza poprawność i przyznaje od 3 – 1 pkt. 6. Losowanie przedmiotów z worka. Uczniowie losują z worka przedmiot i zapisują jego nazwę. Za każdy poprawnie napisany wyraz otrzymują 1 pkt. 7. Tworzenie wyrazów zaczynających się na ostatnią literę poprzedniego wyrazu. Grupy maja utworzyć 8 wyrazów. Za każdy poprawnie napisany wyraz dostają po 1 pkt, 8. Zagadki – zespoły odgadują 5 jednakowych zagadek, odpowiedzi piszą na kartkach. Jury ocenia i przyznaje od 5 – 1 pkt. 9. Pisanie rzeczowników – Zespoły losują trudność ortograficzną: ó, u, rz, ż, h, ch, a następnie układają i zapisują po 5 rzeczowników z daną trudnością. Za każdy rzeczownik otrzymują 1 pkt. Maksymalnie 5 pkt. 10. Tworzenie wyrazów z sylabą „prze”. Za każdy wyraz otrzymują po 1 pkt. Uczniowie pracują przez określona ilość czasu. 11. Puzzle –zespoły układają wyrazy z puzzli. Mają do ułożenia 8 wyrazów. Pracują na czas. Za każdy poprawnie ułożony wyraz otrzymują 1 pkt. 12. Tworzenie wyrazów z liter zawartych w wyrazie „herbatnik”. Litery mogą się powtarzać. Za każdy wyraz otrzymują 1 pkt. 13. Zagadki – zagadki odczytują dzieci z widowni, zespół na kartce pisze odpowiedź. Za każdą odgadniętą zagadkę otrzymują 1 pkt.
1. Co takiego ma ptaszek Odgadnijcie proszę – Co ja również do szkoły W swym piórniku noszę?
2. Dwa okienka w ramce Na nos założone, Chętnie daje oczom Pomoc lub ochronę.
3. Grzbietu swego nie wypina, Nie bodzie rogami, Opowiada piękne bajki Szeleszcząc kartkami.
4. Czarną duszę noszę w sobie – Znają mnie papieru strony! Pożyteczne rzeczy robię, Kiedy jestem zaostrzony!
5. Jest w nim ołówek, kilka stalówek, Pióro, obsadka… Ot i zagadka.
6. Od początku roku gubi kartek wiele, Czarne w dni powszednie, Czerwone w niedzielę.
7. Nosi hełm, jak żołnierz. Do nieprzyjaciela, Nie prochem i kulami, Ale wodą strzela.
8. Wąż długi, żarłoczny… Proszę nie umykaj! Popatrz ten wąż tylko Kurz i brud połyka.
9. Co to za złośnica, Która na podwórkach Tak trzepie poduszki, Że aż lecą piórka?
10. Ma cztery nogi, lecz to nie zwierzę Mama rozkłada na nim talerze.
11. W tej szafce (łatwo to sprawdzić możesz) Zima i latem mieszka przymrozek.
12. Przedmiot niezbędny, chociaż nieduży Do prasowania bielizny służy.
13. Połączone ze sobą Dwa stalowe noże, Bez nich żaden krawiec Pracować nie może. 14. Maja cztery struny Gdy użyjesz smyka, Rozlegnie się w koło Wspaniała muzyka.
15. Jaki to jest pojazd: Cztery kółka ma, Pasażer w nim leży, Mama pojazd pcha?
16. Dwa kółka i deseczka Postaw na niej nogę, Drugą noga się odbij – Hop i dalej w drogę.
17. Nie ma płozy ani koła, Ale przewieźć wiele zdoła. Jeśli nas w podróży minie, To ślad zaraz po niej ginie.
18. Ze skały wysokiej Spływa po kamykach, Do rzeki wędruje, Potem w morzy znika.
W trakcie konkursu dzieci siedzące na widowni śpiewają piosenki ortograficzne, jako przerywniki konkursie.
Piosenka "Krakowiaczek na RZ" sł. Jacek Kałucki, mel. "Krakowiaczek jeden"
Są pewne zasady, Gdzie "er zet" się pisze, Chcemy je przypomnieć. Prosimy o ciszę.
Dworzec, bo dworcowy, Lekarz, bo lekarski, Marzec, bo marcowy, Kucharz, bo kucharski.
Rzeka, orzech, rzadko, Twarz, rzodkiewka, wierzba, Warzywa, korzenne - Te są niewymienne.
Po literach takich, Jak: "pe", "be", "de", "te", "ka", Cztery nam zostały: "Gie", "jot", "wu" i "ce cha".
Brzoza i przecinek, Patrzeć, spojrzeć, drzewa, Krzew, chrzęst, zgrzyt i wrzesień - Zapamiętać trzeba.
Są też tu wyjątki, Gdzie "es zet" piszemy: Kształt, pszenica, pszczoła. Inne pominiemy.
Ortografia nasza Jest co nieco trudna, Ale za to, wierzcie, Nie jest taka nudna.
Piosenka "Historia chrapiącego niedźwiedzia" sł. Jacek Kałucki, mel. "Stary niedźwiedź mocno śpi"
Jak zapiszesz głoskę "hy"? Jak zapiszesz głoskę "hy"? Samo "ha" piszemy Czy "ce cha"? Nie wiemy. Tego zaraz dowiesz się, Tego zaraz dowiesz się.
"Ce cha" zmienia się na "szy", "Ce cha" zmienia się na "szy": Cicho, ciszej, cisza, Suchy, suszyć, susza. O tym musisz wiedzieć Ty, O tym musisz wiedzieć Ty.
"Ce cha" piszemy po "es", "Ce cha" piszemy po "es": Schodzić, schować, schowek, Schudnąć, schab lub schodek. Ta zasada ważna jest, Ta zasada ważna jest.
Zmieniasz samo "ha" na "żet", Zmieniasz samo "ha" na "żet", Tak jak druh - drużyna, Druhna to dziewczyna. Każdy harcerz o tym wie, Każdy harcerz o tym wie.
- podliczenie punktów, wręczenie dyplomów i nagród
opracowanie: Małgorzata Tęcza i Elżbieta Hart
|